پنج شنبه 06 اردیبهشت ماه 1403
   

 

Module Border Module Border
  شرح خبر 
1395/05/23

اقدام نوین کشاورز منطقه علویجه در کاهش خسارت سرمازدگی بهاره


در منطقه مهردشت شهرستان نجف اباد با توجه به تطابق زمانی بین مرحله گلدهی درختان با سرمای بهاره، باغداران هر ساله شاهد خسارت هنگفتی هستند. با توجه به اینکه باغداری ....

در منطقه مهردشت شهرستان نجف اباد با توجه به تطابق زمانی بین مرحله گلدهی درختان با سرمای بهاره، باغداران هر ساله شاهد خسارت هنگفتی هستند. با توجه به اینکه باغداری یکی از مشاغل اصلی اهالی این بخش از شهرستان می‌باشد و چرخه اقتصاد و درآمد شهرستان به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر باغات میوه قرار می گیرد،‌ پس توجه به این امر و روش‌های جلوگیری از این بحران بسیار حائز اهمیت است.

 به گزارش روابط عمومی اداره جهاد کشاورزی شهرستان نجف اباد، در یک اقدام خودجوش از سوی یکی از کشاورزان در منطقه علویجه روش نوینی با استفاده از سیستم آب گرم و تغییر دمای محیط اطراف گیاه و ایجاد میکرو کلیمای گرمتر در سطح 5 هکتار انجام شد.

 طی بازدیدهای مکرر کارشناسان اداره تولیدات گیاهی در طول فصل رشد و بخصوص در زمان باردهی درختان تفاوت محسوسی در مزرعه شاهد و تیمار ملاحظه گردید  بطوریکه در مزرعه شاهد درختان فاقد باردهی بودند و در مزرعه تیمار شده همه درختان دارای باردهی اقتصادی بودند.

لازم بذکر است در این روش از خاصیت فیزیکی آب در تعدیل دمای محیط استفاده شده است بدین ترتیب که آب در حین یخ زدن انرژی آزاد می کند و بواسطه آب گرم موجود در لوله های انتقال آب و پاشش آب گرم در محیط، انرژی بیشتری ازاد می شود و نهایتا این پدیده منجر به گرم شدن دمای محیط و ایجاد میکرو کلیمای باغ  گردیده و بدین ترتیب درختان را که در مرحله گلدهی هستند از سرما زدگی محافظت می کند.

در این روش شبهایی که خطر سرما وجود دارد، آب قبل از ورود به سیستم ابیاری توسط کپسول های گازی تا دمای حدود 60 درجه سلسیوس گرم شده و وارد لوله های اصلی و سپس لوله های فرعی شده و از طریق دریچه های خروجی، در بین ردیفهای درختان که با فاصله 3 متر از هر درخت بصورت پاشش (قطر پاشش 70 سانتی متر) قرار گرفته و زمین را سیراب می کند.

به گفته این کشاورز خلاق، طرح و الگوی  مورد استفاده در باغ خود را از منابع خارج از کشور استخراج نموده و در باغ خود پیاده نموده است .

استفاده از اين خبر بدون ذكر منبع ممنوع است
نظرات شما
ارسال شده در تاريخ 26/06/1395
پس از تاييد قابل مشاهده مي باشد
ارسال شده در تاريخ 26/06/1395
پس از تاييد قابل مشاهده مي باشد
ارسال شده در تاريخ 06/07/1395
پس از تاييد قابل مشاهده مي باشد
افزودن نظر شما
ارسال نظر
بازگشت
Module Border Module Border
ورود |عضويت
  كاربران برخط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 183
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 183

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 3015284
Visitors بازديد هاي امروز: 1822
Visitors بازديد هاي ديروز: 2741

فعال در اين زمان كاربران فعال:
Copyright (c) 1403/02/06 پرتال مديريت جهاد كشاورزی شهرستان نجف آباد
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا